Wat scholen van Google kunnen leren over creativiteit stimuleren – deel 2

Gepubliceerd op: 17 juni 2015
Door: Britte Koppel

Vorige week schreef ik een artikel over wat scholen van bedrijven als Google kunnen leren als het gaat over creativiteit. In die blog beschreef ik vooral op welke manieren scholen baat zouden hebben bij een zogenaamde “day-off”. Vandaag ga ik dieper op deze materie in en leg ik uit hoe je zo’n dag stap voor stap op jouw school kunt implementeren. 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een “day-off” werkt het beste als je het regelmatig herhaalt. Bijvoorbeeld eens per kwartaal, halfjaar of zelfs jaar. Leerlingen raken op deze manier meer gewend aan het zelfstandig leren en zullen zich steeds meer op hun gemak voelen tijdens zo’n dag. Houd daar rekening mee als je een “day-off” wilt organiseren.

–> Wil je deel 1 van deze blog nog eens teruglezen? Bekijk hier Wat scholen van Google kunnen leren over creativiteit stimuleren – deel 1.

Stap 1: een goede voorbereiding is het halve werk
Begin 1 tot 2 maanden van tevoren met de voorbereidingen voor je “day-off”. Hoewel de dag zelf op zo’n moment nog ver weg lijkt (zeker voor de leerlingen), is het heel nuttig om hier tijdig mee te beginnen. Je kunt deze tijd gebruiken om je leerlingen alvast voor te bereiden op de dag die komen gaat. Stimuleer ze bijvoorbeeld om vast na te denken over mogelijke onderwerpen die ze willen onderzoeken; laat ze alvast brainstormen en eventueel zelfs een plan maken. Daarnaast is het belangrijk dat je als docent duidelijk maakt in welke richting de leerlingen hun projecten mogen organiseren. Dit hoeft geen heel scherpe afbakening te zijn, maar een beetje sturing is wel handig. Bij Google is dit veel duidelijker omdat het resultaat van de dag moet aansluiten bij de missie en de doelen van het bedrijf. Door je leerlingen een bepaalde richting te geven waarbinnen hun project moet passen, geef je ze eigenlijk de missie en doelen van de “day-off”. Hoe leerlingen dit thema vervolgens interpreteren zal alsnog zorgen voor een diversiteit aan creatieve projectjes.

Stap 2: schrijf een plan
Als je leerlingen weten hoe ze hun “day-off” willen invullen, is het tijd om een plan te gaan maken. Het is een belangrijke stap van het proces die zeker niet overgeslagen mag worden. Gebruik eventueel de Tumult studiekaart Plan van aanpak om leerlingen een goed en gestructureerd plan op papier te laten zetten. Hoe specifieker en concreter het plan is, hoe meer kans op succes! Zorg dat in het plan ook opgenomen wordt welke materialen er nodig zijn en met wie ze eventueel van tevoren contact moeten opnemen voor informatie.

Stap 3: tijd voor actie!
Na al het nadenken en plannen is het eindelijk tijd voor actie! Het is belangrijk dat je als docent je leerlingen nu los kunt laten en ze zelfstandig kunt laten werken. Dit kan lastig zijn, zeker omdat je als docent waarschijnlijk geneigd bent om je leerlingen te helpen als ze bij je komen met vragen. Tijdens een “day-off” gaat het er juist om dat je leerlingen zelfstandig hun problemen oplossen. Op zo’n moment vindt het echte leren plaats en wordt hun creativiteit en vindingrijkheid optimaal benut. Of zoals Daniel Pink het zegt: “controle leidt tot naleving, autonomie leidt tot betrokkenheid”.

Foto bovenin: Tony Webster

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search