Vijf inspirerende boeken voor docenten

Gepubliceerd op: 9 augustus 2017
Door: Luca de Jong

Je hebt er lang naar uitgekeken en eindelijk is het zover: vakantie! Misschien heb je deze periode van vrije tijd al helemaal volgepland of ben je juist aan het bijkomen van het afgelopen schooljaar. Wat je op dit moment ook aan het doen bent, de zomervakantie geeft je ruimte om na te denken over de toekomst. In deze blog geef ik je een top 5 van boeken die je daarbij ongetwijfeld zullen inspireren!

1. Meester Mark graaft door – Mark van der Werf

In zijn derde boek over onderwijs duikt Meester Mark in de geschiedenis van het basisonderwijs vanaf de jaren 50. Hij laat tientallen onderwijzers in hart en nieren vertellen hoe het onderwijs de afgelopen tijd is veranderd. Van door het lokaal fladderende zebravinken tot veertig leerlingen voor je neus – grappige en persoonlijke anekdotes worden afgewisseld met feitelijke informatie over de ontwikkeling van het onderwijs. Het boek neemt je mee terug in de tijd, waardoor je de kans krijgt om een mening te vormen over de ontwikkeling van het systeem.

2. Expliciete Directe Instructie – John Hollingsworth & Silvia Ybarra, bewerking: Marcel Schmeier

We hebben het allemaal wel een keer meegemaakt: de resultaten van een toets vallen tegen. Niet alleen de leerlingen balen, ook jij baalt er enorm van. Je vraagt je af waar het is misgegaan. Uit frustratie probeer je de uitkomst te verklaren aan de hand van gedragsproblemen, een slechte werkhouding of een moeilijke thuissituatie. Het kan allemaal! Als je eenmaal tot bedaren bent gekomen, krijg je de kans om eens rustig naar je eigen handelen te kijken. Want ook jij weet dat de leerprestaties niet alleen maar afhangen van de eindeloze toetscultuur, maar ook van de kwaliteit van het onderwijs! In dit boek wordt het bekende Algemene Directe Instructiemodel omgevormd tot het Expliciete Directe Instructiemodel.

Twee nieuwe inzichten zullen vast en zeker de betrokkenheid van jouw leerlingen vergroten. Het eerste is dat voorkennis niet moet worden gecontroleerd, maar geactiveerd. Stel bijvoorbeeld meer vragen over de algemene kennis in plaats van de specifieke kennis van leerlingen. Het tweede gaat over de manier waarop we kennis overdragen. Inmiddels weten we wel dat we dat niet enkel mondeling moeten doen. Daarom zijn we geneigd om heel veel vragen te stellen, want je wilt je instructie graag interactief houden, toch? Maar wist je dat dit ook op veel meer manieren kan? In dit boek wordt er verder ingegaan op de instructieonderdelen voordoen en hardop denken.

3. Prestatiepijn – Franciscus Ismaël Kusters & Alderik Visser (red.)

Een woord dat helaas bij veel mensen tot de verbeelding spreekt: prestatiepijn. Dit is de pijn die de kop opsteekt als we moeite doen om iets te bereiken. De hoge verwachtingen die we onszelf en anderen opleggen, zijn dagelijks voelbaar in het onderwijs. Het is dan ook niet vreemd dat een op de drie jongeren lijdt onder angst en stress. Dit boek is een filosofische bundel geworden waarin verschillende (bekende) mensen bespreken wat de oorzaak van deze tendens kan zijn. Het staat boordevol tips over hoe jij ervoor kunt zorgen dat leerlingen – en jij! – het hoofd koel houden.

4.  De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey

Dit is een boek over persoonlijk leiderschap dat inmiddels de levens van miljoenen mensen heeft veranderd. Covey beschrijft hierin zeven gewoonten waarmee we ons leven op verschillende gebieden kunnen beïnvloeden. Dit principe heeft de afgelopen jaren veel populariteit verworven bij managementorganisaties. Ook in ons onderwijs wordt de visie steeds meer opgepikt. In totaal zijn er al 53 scholen die zichzelf een “The Leader in Me”-school mogen noemen en aantal neemt maandelijks toe. Het pedagogisch beleid gebruikt de zeven principes om leerlingen bewust te maken van hun eigen aandeel in allerlei situaties.

5. Leren voor morgen – Anje Ros, Myriam Lieskamp & Henderijn Heldens

In een blogreeks over 21st century skills hebben we al vaker aandacht besteed aan dit onderwerp. “21st century skills” is een verzamelnaam voor de vaardigheden die belangrijk worden geacht in de huidige en toekomstige samenleving. Het is bijvoorbeeld belangrijk om leerlingen bewust te maken van de manier waarop ze leren en hoe ze informatie verwerken tot kennis. De snelheid waarin ontwikkelingen elkaar opvolgen, is door de komst van multimedia enorm veranderd. In dit boek wordt ingegaan op de trends die op dit moment zichtbaar zijn in het onderwijs. De uitdagingen die daaruit voortvloeien, zijn afhankelijk van de vraag hoe we leerlingen willen voorbereiden op een toekomst die we niet kennen. De auteurs laten zien wat dit betekent voor het leren van leerlingen, de rol van de leerkracht en de inrichting van het onderwijs. Als je net als wij bezig bent met vaardighedenonderwijs, is dit boek dus een aanrader!

Ken jij nog boeken die ik deze zomer écht moet lezen? Laat je tip achter door hieronder een reactie te plaatsen of mail naar lucadejong@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search