Uitbreiding lesbrief Op pad!

Gepubliceerd op: 21 april 2015
Door: Veerle van Pinxteren

Een les die ik me nog goed herinner? Dat is zeker de economieles die we buiten op de binnenplaats van school kregen! Door gebrek aan ruimte (en een overschot aan mooi weer), haalden we schoolbord en banken naar buiten om les te krijgen in de zon. Niets beters dan dat als je op de middelbare school zit, toch? Met het begin van de lente, komt ook de mogelijkheid van buiten lesgeven gelukkig weer terug. Daarom hebben we een lesbrief gemaakt met een opdracht waarvoor leerlingen wel naar buiten móeten.

In deze lesbrief gaan leerlingen een route maken langs hun hoogtepunten uit de omgeving. Als begin van de les kun je deze foto’s laten zien van 25 adembenemende foto’s van ’s werelds gevaarlijkste routes naar school.

gevaarlijke route naar school

Kijkvragen:

  • Welke foto maakt de meeste indruk op je?
  • Welke route lijkt je het gevaarlijkst?
  • Welke gevaarlijke punten kom jij tegen op weg naar school?

Op pad!
Alle routes klaar? Laat leerlingen elkaars routes lopen (fietsen kan natuurlijk ook bij minder tijd)! Hang alle routes op in het lokaal. Laat leerlingen langs de routebeschrijvingen lopen en een route uitkiezen die hen leuk lijkt om te doen. Daarna kan iedereen op pad.

Leg je route vast
Geef leerlingen de opdracht mee om tijdens het wandelen (of fietsen) hun route vast te leggen. Dan kun je eenmaal terug in het lokaal de ervaringen makkelijk bespreken. Een paar ideeën voor een opdracht onderweg:

  • Maak een aantal foto’s van mooie, leuke of bizarre dingen die je onderweg tegenkomt.
  • Maak een timelapse video van de route met je smartphone (er zijn genoeg apps te vinden waarmee je dit gemakkelijk kunt maken).
  • Leg de route die je aflegt vast met een app zoals MyTrack, zo kun je achteraf zien of je de route makkelijk kon volgen of af en toe moest zoeken naar de weg en hoeveel kilometer je precies afgelegd hebt.

Eenmaal terug in de klas kun je hiermee op een leuke manier de routes nabespreken. Maak er een spel van: wie herkent de plaatsen op de foto of in de timelapse en weet waar ze zijn? Of bespreek na met vragen zoals: Welke route lijkt je leuk om ook een keer te volgen? Welke route zou zo in een reisgids kunnen? Welke route is heel geschikt voor mooi weer/welke ook voor minder mooi weer?

Gebruik de lesbrief voor een schoolreis of stadsbezoek
Om leerlingen voor te bereiden voor een schoolreis of stadsbezoek, kun je deze lesbrief goed gebruiken. Laat leerlingen hoogtepunten opzoeken uit de omgeving of stad die jullie gaan bezoeken en daar een route langs maken. Eventueel kun je verschillende wijken of gebieden verdelen onder groepjes leerlingen. Tijdens de reis kunnen groepjes dan afwisselend reisleider zijn van hun route.

Maak een route voor uitwisseling(sleerlingen)
Organiseert de school regelmatig uitwisselingen? Leuk om dan een aantal kennismakingsroutes klaar te hebben liggen! Gebruik de lesbrief om met de klas een leuke route voor de uitwisselingsleerlingen te maken. Stel bijvoorbeeld een aantal punten vast waarlangs de route moet lopen, verdeel de klas in duo’s en geef elk duo de opdracht bij een punt te gaan staan. Elk duo bedenkt bijvoorbeeld een vraag om te stellen aan de uitwisselingsleerlingen om ze beter te leren kennen of een opdracht om op dat punt de doen. De uitwisselingsleerlingen lopen vervolgens ook in duo’s de route en kunnen zo één voor één kennismaken met de (Nederlandse) duo’s.

Foto bovenin: Pörrö

Misschien vind je dit ook interessant

4 Responses

  1. Als ik naar de lesbrief wil gaan, krijg ik een fout op de pagina. Waar kan ik de lesbrief vinden van de lesbrief Op pad?

    Groeten Lisa

    1. Hallo Lisa,
      Bedankt voor je bericht, de niet-werkende link is aangepast. Als het goed is kun je de lesbrief nu wel openen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search