Uitbreiding lesbrief Lekker slapen!

Gepubliceerd op: 24 maart 2015
Door: Veerle van Pinxteren

Met het begin van de lente komt ook het onvermijdelijke uurtje slaap inleveren er weer aan. Zelf heb ik het er wel voor over: straks is het nog langer licht ’s avonds, heerlijk! Maar voor veel mensen betekent het ook dat hun biologische ritme een week lang in de war is. Je valt moeilijker in slaap en wilt graag langer in bed blijven of andersom. In deze lesbrief leren leerlingen wat het belang van slapen is en leren ze ook over andere zaken die met slapen en ritme te maken hebben. Denk aan jetlags, zomer- en wintertijd, gapen… In deze blog een paar extra ideeën voor je les.

Introductie van de les
Bekijk met elkaar (een fragment van) de aflevering over slapen en slaaptekort van Katja’s bodyscan. Of bespreek met elkaar deze stelling:

“School moet later beginnen zodat scholieren kunnen uitslapen.”

Uitbreiding lesbrief Lekker slapen!
Foto: Henrique Simplicio

Onderzoekje naar effecten klok verzetten
Grijp het verzetten van de klok aan voor een klein onderzoekje binnen de klas. Een leuke aanleiding om aan onderzoeksvaardigheden te werken! Laat leerlingen een logboek bijhouden vanaf de maandag na het verzetten van de klok tot en met de zondag erna. Iedereen beschrijft dezelfde dingen, bijvoorbeeld:

  • Beschrijf het moment van toen de wekker ging totdat je werkelijk bent opgestaan.
  • Beschrijf hoe je hebt geslapen.
  • Beschrijf hoe laat je naar bed ging en hoe lang het ongeveer duurde voordat je in slaap viel.

Verdeel eventueel de klas in twee groepen: leerlingen die zichzelf als ochtendmens zien en degenen die zichzelf als avondmens zien. Vergelijk na de onderzoeksweek de resultaten tussen klasgenoten en tussen de dagen van de onderzoeksweek. Wat zijn de belangrijkste verschillen? Welke conclusies kun je trekken?

Biologieles: slapen en het puberbrein
Vraag eventueel de docent biologie aan te haken op dit onderwerp als je de lesbrief in de mentorles hebt gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld de recente berichten over een school in Hardenberg die naar aanleiding van onderzoek nu later begint en gebruik onderzoeken over slapen en het puberbrein. 

Powernappen
Als jullie tijd over hebben naast de lesbrief, probeer dan eens een powernap te doen in de les. Halverwege de les 5 minuten slapen, zou positieve effecten op je functioneren moeten hebben. Test het uit! Hoe voelen jij en je leerlingen zich na de powernap, energiek en met zin om verder te gaan met de dag, of juist moe en futloos?

Blauw licht
De laatste tijd is er ook veel te doen rondom de negatieve gevolgen van blauw licht (het licht dat tablets, smartphones etc. uitstralen). Daar verscheen bijvoorbeeld dit artikel over. Voeg dit onderwerp eventueel toe als zesde onderwerp aan de lesbrief en laat leerlingen ook hierbij quizvragen bedenken. Het onderwerp heeft namelijk direct te maken met ons dagelijks leven: smartphones e.d. zijn er niet meer uit weg te denken en het gebruik ervan vlak voor het slapen gaan heeft negatieve invloed op onze nachtrust.

Heb jij nog leuke ideeën voor een les over slapen? Laat onderaan de pagina een reactie achter! En vergeet je klok niet vooruit te zetten volgend weekend 😉

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search