Uitbreiding lesbrief Gedeelde examensmart is halve smart

Gepubliceerd op: 22 april 2014
Door: Veerle van Pinxteren

De examenperiode komt eraan. Een spannende tijd! En voor leerlingen vaak ook een stressvolle periode. Daarom hebben we een lesbrief gemaakt waarin de leerlingen gaan uitspreken tegen welk vak ze het meeste opzien. Vervolgens gaan ze samen met klasgenoten die tegen hetzelfde vak opzien, bedenken welke onderwerpen ze dan zo lastig vinden. Het internet biedt een bron aan informatie en hulp op dat gebied! Leerlingen gaan op zoek naar hulpbronnen op internet zoals YouTube-filmpjes, apps en sites. In deze blog geef ik nog een aantal extra ideeën voor de les en de examenperiode in het algemeen.

Intro van de les
Leerlingen gebruiken hun smartphone 24/7 om te communiceren met hun klasgenoten: Whatsapp, Facebook, Facetime, Skype, Instagram etc. Maar welke sociale media worden door hen ook voor schoolzaken gebruikt? Geven ze door wat het huiswerk is via Whatsapp? Of bespreken ze opdrachten via Facebook? Deze lesbrief biedt een leuke aanleiding om het hier eens over te hebben. Is de ene app of site geschikter om het over school te hebben dan de andere? Open met deze vragen het gesprek met de leerlingen.

Een andere leuke lesopener of -afsluiter is dit filmpje met algemene examentips van docent en Tumultblogger Arnoud Kuijpers.

Nodig een docent uit
Er wordt al een tip gegeven in de lesbrief zelf: nodig voor je groepspagina een klasgenoot uit die goed is in dit vak. Wat ook kan: nodig de vakdocent uit voor de pagina. Als de docent wil, kan hij of zij de leerlingen helpen met vragen.

Nodig een oud-leerling uit
De examenperiode is een spannende periode. Daarom kan het de leerlingen misschien helpen als ze een oud-leerling spreken die dit vorig jaar al meegemaakt heeft. Nodig een oud-leerling hiervoor uit. Het liefst eentje voor wie de schooltijd niet te rooskleurig verliep, maar ook niet met al te veel problemen. Laat leerlingen van tevoren twee of drie vragen voorbereiden om aan de oud-leerling te stellen. De insteek van de bijeenkomst moet zijn dat leerlingen gerustgesteld worden over de examenperiode én eventueel ook de periode daarna. Daarna begint namelijk het afwachten en… een nieuwe opleiding!

Meditatiesessie
Een gezamenlijke start voorafgaand aan het echt examen kan rustgevend werken. Organiseer een meditatiesessie voorafgaand aan het eerste examen. Spreek met de leerlingen bijvoorbeeld af dat iedereen er 10 minuten eerder is, zodat je samen geconcentreerd en rustig aan het examen kan beginnen. Laat een docent die dit leuk vindt en misschien wat yoga-oefeningen kent, dit uitvoeren. Zo begin je helemaal zen aan je examen!

Facebookgroepspagina voor examens
Waarschijnlijk komen de leerlingen zelf ook wel op dit idee, maar toch: een groepspagina op facebook voor de examenleerlingen waarop ze hun frustraties, vragen, tips, zorgen en kwijt kunnen is een mooie vorm om met elkaar lief en leed te delen tijdens de examenperiode.

Lachen is gezond! En… werkt ontspannend!
Er moet ook nog gelachen kunnen worden tijdens de examenperiode. En ook om je spieren te ontspannen is lachen een goede methode. Bekijk eens deze site met grappige foute examenantwoorden. Op internet zijn nog veel meer van zulke sites te vinden, maar de antwoorden zijn vaak in het Engels.

En tot slot: tips!
Een paar websites waarmee je je leerlingen op weg kan helpen:
Examenoverzicht.nl
Examen.nl
Examenblad.nl
Havovwo.nl
Laks.nl

Welke gouden examentip geef jij je leerlingen mee? Deel het met je collega’s hieronder zodat alle leerlingen hun examenperiode goed kunnen doorstaan! 🙂

Foto bovenin: J E Theriot

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search