Inspirerend! Docent Arie van Barneveld over lesprojecten en werken met Spons

Gepubliceerd op: 15 april 2015
Door: Hans Wendel

Het leuke van het feit dat wij als Tumulters dagelijks op scholen rondlopen, zijn de ontmoetingen met inspirerende docenten. Docenten die bevlogen zijn over hun vak en die dat enthousiasme overbrengen op hun leerlingen. Iedereen kent zulke docenten uit eigen ervaring.

Ik werk al een tijdje samen met zo’n docent: Arie van Barneveld van RSG Simon Vestdijk. En ik sprak hem onlangs over ‘onderwijs’, het waterproject op zijn school en over het maken van leerpaden met Spons:

“Ik vind het geweldig om samen met collega’s projecten te doen met leerlingen. Wij zijn op het Simon Vestdijk bijvoorbeeld al een tijdje bezig met een waterproject, logisch ook met zoveel water om je heen. Tijdens een aantal speciale lesmiddagen behandelen we met leerlingen bijvoorbeeld hoe waterzuivering werkt, wat er gebeurt als je water kookt, maken we een ‘watertentoonstelling’, gaan we bij gymnastiek zwemmen en zoeken leerlingen bij Duits allemaal teksten die iets met water te doen hebben.

Als natuurkunde docent kan ik leerlingen zo heel makkelijk motiveren en enthousiasmeren om uit te zoeken hoe natuurkundige zaken werken. Ze begrijpen dingen veel sneller maar vooral: ze zijn zelf gemotiveerd om iets te leren! Ook leren leerlingen dat zaken met elkaar te maken hebben, dat er zoiets is als vakoverstijgende kennis en aanpak. Daarnaast: tijdens die projecten ontstaat een geweldige teamspirit tussen leerlingen en docenten. Wat mij betreft zouden we veel meer projectonderwijs moeten geven, het is efficiënter, het motiveert, je werkt er tegelijkertijd aan meerdere competenties en het is ‘echt’.

In mijn enthousiasme voor m’n vak en voor nieuwe manieren van lesgeven ben ik ook begonnen om zelf lesmateriaal te maken met de leerpadenmaker van Spons. Samen met een aantal collega’s hebben we leerpaden gemaakt voor NASK voor 3e en 4e klassers. Ik kwam Sander van Acht van Spons tegen tijdens een workshop en zijn verhaal sprak aan en bovendien kon ik direct en voor niets beginnen met het maken van leerpaden! Het werken met Spons is makkelijk, binnen de kortste keren staat er iets waar je leerlingen direct mee aan de slag kunt zetten. Je kunt onze leerpaden hier bekijken. Toen wij wilden weten wat onze leerlingen allemaal deden heeft Spons daarin begeleid. Dat was nodig ook, dit onderdeel is minder makkelijk dan het maken van leerpaden. Maar we draaien er nu mee en leerlingen vinden het handig en mooie afwisseling van werken met het boek. We overwegen om het verder uit te breiden en om het als vervangend van het boek verder te gaan ontwikkelen. En misschien laten we er ook andere scholen wel mee werken!

De toekomst? Ik verwacht dat in 2020 alle leerlingen met tablets werken en dat de rol van docent er veel meer eentje is van coachen dan van doceren. En ik zou het ook mooi vinden als leerlingen veel meer in hun eigen tempo kunnen werken. Waarom moet je wachten met je eindexamen als je er al eerder klaar voor bent? De toekomst zal meer ruimte geven voor persoonlijkere leerroutes en voor veel meer variatie in lesmateriaal. En ik vind dat prima!”

Foto bovenin: Dusty J

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search