Handige tools #1: werken met digitale prikborden

Gepubliceerd op: 23 januari 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Een paar maanden geleden zag ik de uitzending 10x beter onderwijs van de NTR, over nieuwe media in het onderwijs. Nieuwe media zouden het onderwijs interactiever en effectiever kunnen maken. Wie wil dat nou niet? Digiborden, iPads … Een groot aantal digitale leermiddelen kwam voorbij. Maar een leermiddel wordt pas effectief door de manier waarop je het gebruikt.

Wil je je lessen interactiever en effectiever maken? Hou dan deze blogserie over handige tools voor in de klas in de gaten. In deze blog bespreek ik hoe je digitale prikborden kunt inzetten.

Hoe, waarom, wat?
Na het al dan niet aanmaken van een account, heb je de mogelijkheid een pagina aan te maken. Vervolgens beschik je over een soort prikbord waarop je gelijktijdig met meerdere mensen kunt werken. In de les kunnen leerlingen vervolgens via welke device dan ook (laptop, iPad, smartphone) naar deze site.

Sommige van onderstaande lesideeën kunnen natuurlijk ook op papier of mondeling uitgevoerd worden. Voordeel van deze digitale methodes is dat je als docent meteen een overzicht hebt van ieders bijdrage en dat je alles bij elkaar kunt bewaren om er later op terug te kunnen komen. In deze blog wordt ook uitgelegd hoe je snel inzicht krijgt in de kennis van je leerlingen.

Deze lesideeën kunnen met de meeste van deze tools uitgevoerd worden:

  • Brainstorm of voorkennis activeren: Vraag leerlingen hun ideeën over een bepaald thema in te typen.
  • Lesevaluatie: Geef de leerlingen de opdracht het belangrijkste wat ze deze les geleerd hebben op te schrijven op de pagina.
  • Groepswerk: Deel de klas in groepen op als je maar een paar devices tot je beschikking hebt.
  • Voor of na de les: Maak een pagina aan wanneer je wilt dat leerlingen voorafgaand aan de les over het onderwerp nadenken of achteraf een reflectieopdracht maken.

Ik ga nu in op de specifieke mogelijkheden van twee verschillende tools.

Padlet
Op Padlet maak je ‘walls’ aan. Door een klik op de wall verschijnt er een tekstvak waarin de leerling zijn bijdrage kan leveren. Een paar lesideeën:

Doelen stellen
Maak een wall aan en zet er een opdracht op. Bijvoorbeeld ‘Geef jezelf een tip en een top over je resultaten van afgelopen hoofdstuk. Stel jezelf daarna een doel voor het volgende hoofdstuk.’ Handig om te gebruiken bij een mentorgesprek! Feedback geven aan de leerling? Maak een tekstvak aan naast die van de leerling en schrijf daarin een reactie.

Tip: zet het scherm van de beamer even uit wanneer de leerlingen aan het typen zijn. Zo kun je eventuele onzinberichten snel verwijderen, voordat ze op het grote scherm verschijnen. Om de toegang makkelijker te maken, raad ik aan het adres van de site te veranderen bij ‘Modify this wall’.

Presentatie of werkstuk voorbereiden
Laat leerlingen hun presentatie of werkstuk op Padlet maken. Je kunt namelijk ook afbeeldingen en video’s op de wall zetten. Ze hebben dan wel een eigen account nodig.

Goed om te weten: deze site werkt niet op alle smartphones even goed. Voordeel van deze site is dat leerlingen geen account hoeven aan te maken. Gebruik op de smartphone eventueel Linoit.

Alternatieven
Natuurlijk zijn er tal van andere tools waarmee je ongeveer hetzelfde kunt. Een paar vergelijkbare tools zijn:

Op welke manier zou jij deze tools inzetten in de les? Laat een reactie achter!

Klaar voor de start? Af! Over twee weken in deze serie een blog over het gebruik van online stopwatches.

Misschien vind je dit ook interessant

7 Responses

  1. Hallo Veerle,

    Prettig geschreven blog en interessante inhoud, ben heel benieuwd naar wat volgt en zal de lio’s van nu ook wijzen op je blog. Groetjes, Mireille

  2. Hoi Veerle
    Heel interessant, ik lees het rustig door en zal zeker uitproberen !
    Je kent me wel !!!
    groetjes
    Hélène

  3. Goede tips! Bij ons in de klas hebben we ook SMART boards, en ben er zeer tevreden mee! Ga er eens todaysmeet op proberen, lijkt me een fijne tool icm een smartboard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search