De jaarlijkse Tumultrevisie: waarom doen we die en wat is het resultaat?

Gepubliceerd op: 26 maart 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

Even op mijn lijstje kijken: Studievaardigheden 3-4 vmbo, Studievaardigheden 3 havo/vwo en Kiezen Profiel nog, dan is de inhoudelijke revisie voor volgend schooljaar klaar. Daarna doen we de opmaak en vervolgens gaat het materiaal via de eindredactie (ik zie mijn collega nu heel geconcentreerd met rode pen een dossier van sociaal-emotionele vaardigheden doorwerken) naar de drukker. Elk jaar herzien we zo ons lesmateriaal en daar zijn heel veel mensen mee bezig: een intensief werkje dus. Waarom we dit belangrijk genoeg vinden om dit tóch te doen en wat het resultaat is? Dat lees je in deze blog.

Foto: pollas
Foto: pollas

Waarom reviseren?
Onderwijs is altijd in ontwikkeling. In ons geval geldt dat er steeds meer nieuwe (onderwijskundige) inzichten zijn op het gebied van vaardighedenonderwijs. Daarnaast schieten de educatieve apps als paddenstoelen uit de grond. Bij Tumult willen we meegaan met deze (snelle) ontwikkelingen. Ook willen we dat ons materiaal goed bruikbaar is in de praktijk. Feedback van (klant)scholen wordt dus uitgebreid meegenomen in de revisie. En niet onbelangrijk: het materiaal moet voortdurend aansluiten op de trends onder leerlingen. Oftewel: oude foto van Jan Smit eruit, nieuwe foto van Nick en Simon erin.

Hoe kunnen scholen inbreng hebben in de revisie?
We gaan elk jaar twee keer langs bij klantscholen: aan het begin van het jaar voor de Kick-Off (om docenten in korte tijd goed op weg te helpen met het lesmateriaal) en rond deze periode voor de Tumult Reflectie. De reflecties werken twee kanten op: wij kunnen meedenken over de invulling van de lessen rondom het Tumultmateriaal en de school op weg helpen en daarnaast verzamelen wij feedback op het lesmateriaal. Aan het begin van elk schooljaar categoriseren wij alle feedback uit de reflecties en halen hier de belangrijkste punten en heel specifieke wensen uit. Daarnaast krijgen we ook in andere contacten met (klant)scholen veel input op ons materiaal. Dit verwerken we allemaal in één keer in de jaarlijkse revisie. Heb je dus suggesties, op- of aanmerkingen, laat het ons weten door een reflectie te boeken of door te mailen naar info@tumult.nl.

Wat is het resultaat voor schooljaar 2015-2016?
We kijken kritisch naar al het lesmateriaal, maar we kiezen elk jaar voor een aantal centrale aandachtspunten. Voor het materiaal dat de stempel ‘2015-2016’ krijgt zijn dat:

  • De introductieteksten van de hoofdstukken krijgen een minder ‘morele’ boodschap.
  • De introductieteksten van de hoofdstukken maken goed duidelijk wat het nut is van dat hoofdstuk: wat heb je eraan als je deze vaardigheid beheerst?
  • Er zitten nu nog wel eens “open deuren” vragen in de opdrachten. Deze halen we eruit.

Een voorbeeld…
Een heel klein voorbeeld om een beeld te geven van hoe gedetailleerd er soms gereviseerd wordt. In het hoofdstuk over het omgaan met pesten staan verschillende casussen uitgewerkt. De leerlingen moeten discussiëren of het in deze casussen gaat om plagen of pesten. Er stond:

“Martijn komt de klas binnen en zijn haar zit een beetje in de war. Een klasgenoot zegt: ‘Had je soms tegenwind?’ De rest van de klas barst in lachen uit.”

Hier hebben we van gemaakt:

“Martijn komt bij zijn vrienden thuis en zijn haar zit een beetje in de war. Een vriend maakt stiekem een foto en zet deze op de klassenwhatsapp met de tekst: “Martijn had tegenwind”.”

Tumult 2017
Naast de revisie van het huidige materiaal werken we aan nieuw lesmateriaal. Hier zijn meerdere redenen voor, onder andere dat het simpelweg tijd was voor een frisse wind (op een gegeven moment ben je uit-gereviseerd en is het huidige materiaal ‘af’). Ook geeft dit nieuwe concept ons de mogelijkheid ook volledig digitaal te gaan werken. Door vanaf 0 te beginnen, kunnen we echt toekomen aan de wensen van dit nieuwe (digitale) tijdperk! Meer weten? Lees de blogs van mijn collega Sandra over Tumult op weg naar 2017.

Heb je wensen of ideeën rondom de Tumultrevisie? We horen ze graag hieronder in een reactie of via info@tumult.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search