Coördinator: Maak het vaardighedenonderwijs belangrijk!

Gepubliceerd op: 12 oktober 2012
Door: Emma Paul

Tijdens hun schoolcarrière leren leerlingen veel. Zo ontdekken ze bij aardrijkskunde bijvoorbeeld wat de loef- en lijzijde van een berg is, bij wiskunde hoe formules werken en leren ze naamvallen bij Duits. Maar hoe en waar leren ze hoe ze dat leren moeten aanpakken? En hoe ze op een respectvolle manier met elkaar omgaan? Hierbij speelt het vaardighedenonderwijs een grote rol. Het idee: leerlingen leren vaardigheden aan op school en gebruiken deze vervolgens de rest van hun leven. Nu tijdens het leren van een toets, maar zeker ook later in een baan. Best belangrijk dus om dat goed te organiseren!

Een speciaal uur, een methode, een heldere visie, ondersteuning vanuit de directie, een gemotiveerde groep docenten en een plek in het curriculum. Allemaal zaken die je nodig hebt om als coördinator het vaardighedenonderwijs op jouw school tot een succes te maken.

Studieles
Op veel scholen worden de vaardigheden aangeleerd in de mentorles. En hoewel de insteek natuurlijk goed is, wordt de mentorles vaak gezien als een uurtje om gesprekken te voeren en huiswerk te maken. Met een simpele naamsverandering laat je zien wat het doel van dat uur is. Noem het bijvoorbeeld Studieles. Een andere manier om docenten én leerlingen het belang in te laten zien is door de vaardigheden op het rapport te vermelden. Krijg je er een cijfer voor, dan wordt het automatisch als belangrijker gezien.

Geen systeemscheiding
Vanuit mijn ervaring zie ik dat goed vaardighedenonderwijs vooral een kans krijgt op scholen die de systeemscheiding tussen de vakken (deels) op weten te heffen. Dat zijn de scholen die werken met vakoverstijgende leergebieden of scholen die voornamelijk werken in verschillende projecten. Misschien is dit niet iets wat zo één, twee, drie geregeld is, maar als coördinator kun je je er wel sterk voor maken om dit soort manieren van werken op z’n minst eens uit te proberen.

Uitstralen en uitdragen
Maar de allerbelangrijkste manier om vaardighedenonderwijs te laten bloeien in de school is het echt uitstralen en uitdragen dat het vaardighedenonderwijs belangrijk gevonden wordt. De directie en coördinatoren zullen hierbij het voortouw moeten nemen. Omschrijf een helder doel voor de komende paar jaar of nog beter, een visie op het vaardighedenonderwijs en vertaal deze naar concrete acties.

Wat zijn jouw voorbeelden? Hoe maak jij vaardighedenonderwijs op school belangrijk?

In deze tiendelige serie legt Emma Paul stap voor stap uit hoe je als coördinator kunt zorgen voor beter vaardighedenonderwijs. Volgende week: Deel het belang met het team en vraag om input.

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search