21st Century Skills: een korte samenvatting

Gepubliceerd op: 9 mei 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Voordat ik in Engeland ging studeren, wilde ik een laptop kopen. Met mijn vader ging ik op stap om een goede laptop uit te zoeken. De verkoper van de winkel liet ons diverse modellen zien. Ik vond model x wel mooi; met een blauw toetsenbord geloof ik. De verkoper was het niet met me eens en raadde me dit model af. Waarom? Het was een sterk verouderd model: maar liefst 2 maanden (!) oud…

Herken je dit gevoel? Denk je grip op iets te hebben, is de volgende verandering alweer begonnen. Zo ook in het onderwijs. Er zijn constant nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Hartstikke leuk, maar wat was wat ook alweer? Hieronder een korte beschrijving van een term die veel gebruikt wordt: 21st Century Skills.

Waarom 21st Century Skills?
Omdat er enorme transformaties plaatsvinden in onze samenleving: van een industriële revolutie (gericht op industrie en productie) naar een digitale revolutie die leidt tot een kennissamenleving (gericht op diensten en innovatie). Deze verandering beïnvloedt de manier waarop we leven, leren en werken. Om te kunnen voldoen aan de eisen van deze kennissamenleving is zelfstandigheid rondom vaardigheden als kennisontwikkeling, -constructie en -creatie van groot belang.

Wat zijn 21st Century Skills?
Er is geen eenduidige definitie van 21st Century Skills. De modellen die wereldwijd gehanteerd worden komen niet helemaal overeen, maar vertonen wel grote overeenkomsten en vullen elkaar aan. Alle modellen geven invulling aan de competenties die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de kennissamenleving:

21st Century Skills: een korte samenvatting
21st Century Skills: een korte samenvatting

–       Kennisconstructie
–       Samenwerking
–       Probleemoplossend vermogen
–       Creativiteit
–       ICT

Model Kennisnet 21st Century Skills
Voor alle duidelijkheid gebruik ik in deze en volgende blogs het model van Kennisnet. Dit model geeft een aardig beeld van alle skills die binnen de 21st Century horen. Ik zal elke skill apart belichten en er een aantal lesideeën bij geven. Wil je alvast wat meer weten over dit model en over wat mensen hiervan vinden? Bekijk het YouTubekanaal 21 Learners.

De rol van ICT binnen 21st Century Skills
Gebruik van ICT vormt zowel een middel als een doel. Het is een middel om de overige skills aan te leren, met behulp van bijvoorbeeld laptops, smartphones en digitale camera’s. Hiermee kan geleerd worden in de vorm van bijvoorbeeld simulaties, social media of analyseren en beoordelen van op internet gevonden informatie.

Daarnaast is het goed leren omgaan met ICT een doel op zich: gebruik hiervan is niet meer weg te denken uit de samenleving. Het kunnen omgaan met en gebruiken van ICT is om die reden een vereiste.

Onze school en 21st Century Skills?
Hoe kun je het onderwijs rondom 21st Century Skills vormgeven? De belangrijkste vraag die we hierbij stellen is of de vaardigheden kunnen worden geïntegreerd in het huidige onderwijs of dat een innovatie naar een nieuw onderwijsparadigma nodig is. Het antwoord op deze vraag wordt onderzocht, interessante publicaties zijn bijvoorbeeld Teaching and Learning 21st Century Skills, lessons from the learning sciences en 21st Century Skills, Discussienota. Hoe dan ook is verandering nodig. Daarbij zijn processen als visieontwikkeling, aanpassen of herschrijven van het curriculum, werken aan de deskundigheid van leerkrachten en het nadenken over de rol van andere betrokkenen noodzakelijk. Ik hoop jullie met deze nieuwe blog-serie vast een duwtje in de goede richting te geven!

Passen de 21st Century Skills in jullie huidige onderwijs? Of is daar een nieuw onderwijsparadigma voor nodig? Ik hoor graag je mening!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search